top of page

מכונות לנגרות מסורתית:
ממה מתחילים

התחלתם להכנס לעולם הנגרות המסורתית, ואתם רוצים לסדר איזה פינת עבודה חמודה בחצר או במחסן או בנגריית החלומות שאתם מקימים. רק….. מאיפה מתחילים? איזה כלים קונים? ומאיפה? ואיך לומדים? יש כל כך הרבה גישות ומידע שם בחוץ, שאפשר ללכת לאיבוד. אני אנסה לצייר כאן את התמונה כמו שאני רואה אותה.

כמובן, כל הנהרות מובילים אל הים, וזה רק הנהר שאני רואה, אבל הוא עובד וטוב לי איתו. בואו נתחיל.

AF1QipMquvf5IuDkBSg8TD9c9TMRw8m32PXio6we4Z1H=w540-pa.jpg

דבר ראשון, הייתי אומר - תתחילו רק עם מה שאתם חייבים, ותרכשו בהתאם לצורך, ובהתאם לסוג הרהיטים שאתם רוצים לבנות. נכון, כיף לעוף על תחושת ההתחדשות, בטח כשמדובר בכלי עבודה, אבל לא פעם ראיתי אנשים שמים הרבה כסף על כלים שלא ממש ישמשו אותם, וחבל (זה לא אומר שלא תוכלו למכור את מה שכבר קניתם. בשוק הזה, דברים די שומרים על הערך שלהם).

 

חוץ מהעניין הכספי, יש גם קטע רגשי מיוחד בעיני שאתה בונה את הארסנל שלך לאט ובטוח, כמו קצב העבודה. ככה אתה גם מוצא את עצמך מחובר יותר לכלים ולמלאכה, ושומר רק מה שאתה באמת משתמש בו. יש בזה משהו נקי. תוסיפו לזה את העובדה שחלק מהכלים אפשר להכין בעצמנו (מקצועות ידניים, מפסלות, סכיני גילוף וכו' - עוד על זה בהמשך), ומצטיירת פה תמונה אחרת: דברים אישיים, אינטימיים, לא צרכניים. בדומה לרהיטים שאנחנו בונים.

 

אם תסתכלו על פינת העבודה שלי, אין לי יותר מידי כלים. יש לי את מה שאני צריך, פה ושם איזה משהו מיוחד לצורך ספציפי. אני לא אספן (קצת צורם לראות כלי עבודה מעלים אבק).

 

אז תתחילו ללמוד, תתחילו לעשות. לבד בבית אם אתם אוטודידקטיים (יש הרבה מקורות וסרטונים אונליין, בין השאר ערוץ היוטיוב שלי) ועם הזמן והנסיון אתם תבינו מה צריך. או אם אתם רציניים ומוכנים להשקיע כדי ללמוד מהר ולעומק - בקורס נגרות למתחילים אצלי.

 

לפעמים ההתלהבות בהתחלה תוביל אתכם לקנות דברים שאתם לא באמת צריכים - ואולי זה בסדר, אני מעודד את ההתלהבות, אבל יש משהו יותר מדוייק ונכון בלצבור את כלי הנגרות האהובים שלכם עם הזמן. אני מאמין שככה היחס לכלים הוא אישי יותר, חברים שרכשתם בדרך, וככה גם הנגרות שלכם תצא טובה יותר, מתוך הבנה של איך הדברים עובדים ומה אתם צריכים בדיוק.

 

ובכל זאת... כן יש רשימה של כלים שאני יכול להמליץ עליהם, כי אני די בטוח שאם תכנסו ברצינות לעולם הנגרות המסורתית אתם תצטרכו אותם.

 

הערה חשובה: העובדה שבעבודה שלי אני משתמש גם במכונות פוטרת אותי מהצורך בכל מיני כלים מיוחדים. מבחינתי המכונות שלי הן כלים מדהימים לא פחות מכלי היד ואני מחובר אליהן באותה מידה, ולא הייתי מוותר עליהן. הנגזרת של זה היא שבתמורה לידע שלי במכונות, יש כלי יד שכמעט ולא נגעתי בהם, ואני לא בר סמכא להגיד אם הם טובים או לא, או איך להשתמש בהם. אני מבין את מי שבוחר לא לעבוד עם מכונות נגרות, אבל אני חושב שלרוב הגישה השלילית לגביהן נובעת מניסיון לא טוב, חוסר הבנה של המכניקה, וטכניקות עבודה לא נכונות\בטוחות. זאת כמובן לצד העובדה המובנת שלהרבה אנשים אין את המרחב המתאים למכונות בסדנה הביתית שלהם. 

מה שכן - את הכלים הידניים שלי אני מכיר טוב מאד ומרגיש בטוח בלב שלם ללמד את השימוש בהם ולהמליץ על כלים ספציפיים שהם בעיני הבסיס להכל.

 

אז הנה רשימות המומלצים שלי, בכלים ידניים ובמכונות.
 

(גילוי נאות: לנוחותכם, שזרתי פה ברשימה לינקים לרכישה באמאזון. כשאתם קונים דרכם, אני מקבל על זה עמלה מסויימת, וכך אתם מתגמלים אותי על הידע שאני חולק פה. עם כל מקום אחר, אין לי קשר ישיר, רק המלצה.)

מכונות נגרות מומלצות:

מכונות הן חברות שלך! כל עוד אתה מבין אותן, מכבד אותן, מכבד את עצמך, ומוצא מכונות טובות. כפי שקרנוב אמר, אם יש לי את האפשרות, למה שלא אעבוד עם מכונות?...

 

הנה המכונות (הנייחות) שמבחינתי הן הבסיס לעבודה:

 

מסור סרט: אם הייתי חייב להשאר עם מכונה אחת, היא היתה מסור הסרט, בלי למצמץ. בגלל האפשרות לחיתוכי אורך בצורה קלה ובטוחה מאד (להבדיל ממסור שולחן), אפשרויות הפריסה והפיצול שידנית הן בהחלט אפשריות, אבל טרחניות מאד. אני מעדיף לנצל את הזמן שלי לפרטים. (אני אפילו חותך לעצמי פורנירים בעובי 2.5 מ"מ אם אני רוצה ממש לנצל קורה יפה). בנוסף אפשר לחתוך קימורים וצורות שונות.

 

יש לי שני מסורים, גדול וקטן. הגדול יותר - SCM MINIMAX S45N קניתי חדש מהיבואן ("אקספורדיה"). אחלה מסור, פשוט, תופס מהירות מיידית, עם מנגנון עצירה חשמלי במנוע (עצירה מלאה תוך כמה שניות)-\ שניהם קניתי יד שניה ושידרגתי עם סטים חדשים של מיסבים (Bearings) שתומכים בלהב (משפר את איכות החיתוך פלאים. אם אתם מתעניינים בתהליך, דברו איתי). אפשר למצוא פנינות ישנות - כל מה שמשנות התשעים המוקדמות ומטה הוא בדרך כלל טוב או טוב מאד. באותה נשימה, הייתי נזהר ממכונות שלא יודעים בכלל מה מצבן, אתם לא רוצים חתול בשק. לגבי מסורים חדשים, אל תתפתו למסורים זולים. עדיף לחפש יד שניה, או להשקיע במסור ממותג טוב. אם אין לכם מסור סרט, תקפצו מידי פעם למישהו שיש לו, ותמשיכו לעבוד בבית. או שחממו את השרירים ותלמדו לפרוס ידנית :) מותגים שאני יכול להמליץ עליהם בארץ: Woodfast, Hammer\Felder, Harvey. הזהרו ממותגים זולים. אפשר לצפות כאן בסרטון בו אני מדגים איך אני פורס חתיכת עץ עבה לכמה פרוסות דקות.

מסור סרט לנגרות מסורתית

מסורי הסרט שלי. שדרוג מערכת המיסבים שתומכים בלהב היה אחד הדברים הכי טובים שקרו להם בחיים.

מסור סרט קטן

מקצוע עליון (מיישרת): שני בתור, ולא סתם - היכולת ליצור שטח פנים ראשוני שטוח לחלוטין, ופאה אחת ישרה ומקבילה אליו - בעניין של שניות - היא מדהימה בעיני ומאפשרת לנו להתקדם יחסית מהר לשלב יצירת המחברים. אני עובד הרבה עם הקומבינציה הזאת של מסור סרט+מיישרת, במיוחד כשאני פורס קורה עבה לכמה פרוסות דקות יותר. יש פוסט בבלוג שלי עם וידאו מפורט על אופן הפעולה של המקצוע העליון ואיך אני משתמש בו, כאן. אני עובד עם שני מכונות יצוקות, כבדות, משנות השבעים, שעושות את העבודה לגמרי. מידיד פעם אפשר למצוא כאלה למכירה בארץ. בנוסף, יש לי מקצוע חדיש יותר, רחב (40 ס"מ), בעל להבים ספירליים של חברת Hammer.

IMG_2686.jpg

בחזית: קומביניר של חברת לורם הצרפתית (כולל מקדחה אופקית). באמצע: מסור שלוחן בסגנון אמריקאי (בלי עגלה) של חברת הארווי. ברקע: מקצוע עליון+תחתון (ומקדחת צד) של רובלנד (כמו הלורם, גם היא משנות ה-70).

מקצוע תחתון (מקצוע עובי): האח של המיישרת, יוצר שטחי פנים ישרים ומקבילים לאלה שעשינו על המיישרת. מאד נפוץ לעבוד עם מכונות משולבות (קומביניר) - מקצוע עליון+תחתון. כנסו כאן לסרטון ההמשך שמדבר על המכונה הזאת).

מסור שולחן: אם תסתכלו אצל רוב יוצרי התוכן היום (יוטיוב למשל), מסור השולחן תופס מקום הרבה יותר גדול מאשר מסור הסרט. בסופו של דבר אני חושב שזה תלוי בסוג העבודה: האם אני עובד עם לבידים וחומרים למיניהם שהם לא עץ גולמי, ואז ברור שמסור שולחן הוא העיקרי בשבילי; או שאני עובד עם לוחות עץ גולמי ואז אין תחליף למסור סרט (אגב, זו הסיבה שאני עובד עם מסור שולחני בסגנון אמריקאי ללא עגלה- אני לרוב לא צריך אותה. קיצורי קורה ראשוניים אני עושה עם מסור סרט\ מסור ידני\ מסור עגול נייד וממשיך משם).

 

לפעמים זה פשוט עניין של חינוך והכרה במה שמסור סרט מסוגל לעשות לעומת מסור שולחן. עם זאת, ברור שכיף להיות מסוגל לחתוך קצוות (גדעים) ישרים לחלוטין באורכים קבועים, פעולה שמסור הסרט לא מצטיין בה במיוחד. גם אותה אפשר כמובן לבצע ידנית, אבל שוב, מסור שולחן הוא כמו שוטינג בורד ומקצוע ידני על דלק טילים :).

אני עובד גם עם Dado set במצבים מסויימים כדי לפנות הרבה חומר במהירות וביעילות ליצירת מחברים, בעיקר חפיות. זה תחליף מעולה לרוטר כשאפשר - ההזנה קלה יותר, בטוחה יותר, והתוצאה נקייה יותר. עם סט להבים למגוון לפעולות שונות ואפשרות להטיית הגובל והלהב, מסור השולחן הוא בחלט סוס עבודה שפותר המון בעיות ומשאיר אחריו משטחים חלקים, ישרים ועקביים.

 

מה שכן, גם אם המסור עובד טוב, הלהב שלו נקי ומושחז והכל יוצא ישר, אני בכל זאת עובר על הקצוות עם מקצוע ידני כדי להוציא באמת את היופי שלהם. אין תחליף לעץ חתוך עם להב ידני מושחז. ממש אפשר לראות איך הצבע פתאום מתגלה, לעומת הצבע האפרפר\לבן שהמסור החשמלי משאיר.

 

לגבי חיתוכי אורך מקבילים (rip cut) - לפעמים אני עושה אותם על מסור השולחן עם הגובל המקביל, אבל לרוב זו שוב פעולה שאני מעדיף לעשות על מסור הסרט. מסור השולחן הוא חיוני מאד לביצוע חיתוכים בעלי זוויות מורכבות, כמו בבניית כסאות למשל. אגב העוצמה של המסור הזה, למיטב ידיעתי היא גם האחראית לרוב הפציעות בנגרות, והייתי אומר שמכל המכונות אני נותן לה הכי הרבה כבוד ותשומת לב כשאני עובד.

 

אני משתמש במסור שולחן של חברת HARVEY בסגנון אמריקאי (ללא עגלה).

מקדחת עמוד: מכונה פשוטה שמבטיחה דבר פשוט אבל אלמנטרי - חורים עקביים ואנכיים. המקדחה שלי היא אלקטרונית (ללא רצועות לשינוי מהירות הסיבוב).

 

מקדח צד (בוייר): אחרי ההתנסות שלי איתה בקנדה, אני לא יכול לדמיין את העבודה שלי בלעדיה. מעולה ליצירת מורטיסים מהירים, מדוייקים ועקביים, לקדיחת חורים ליצירת מחבר דיבלים, ובאופן כללי למגרעות למיניהן. עם סט טוב של מקדחים וכרסומים זו מכונת קסמים. המקדחה שלי היא חלק ממכונת קומבינציה (חמישייה) ופועלת נהדר, אם כי אני מחפש כבר זמן רב מכונה נפרדת שהיא לא גדולה מידי (בארץ מה שזמין לרוב הוא מכונות תעשייתיות ישנות וכבדות שתופסות הרבה מקום. עד אז, אני מסתפק במכונה הצרפתית שלי :)

רוטר שולחני: עוד כלי שתופס שימוש נרחב מאד בנגרות הנפוצה (אמריקאית), ואצלי תופס מקום יותר קטן, אבל חשוב מאד בכל הנוגע ליצירת מגרעות, בעיקר מגרעות לגב של ארוניות \ מסילות \ חריצים לתחתיות מגירה וכדומה. הוא מאפשר יצירת מגרעות עם נקודות התחלה וסוף באמצע העץ, מה שלא אפשרי עם מסור שולחן. אני משתמש ברוטר BOSCH GMF1600CE, שמחובר מתחת לפלטה וגובל שהכנתי לו. היתרון שלו הוא מתקן העלאה והורדה מדוייק מובנה (לא מובן מאליו שכן לרוב יש צורך במעלית נפרדת ויקרה).

רוטר קטן (טרימר): סוגר לי פינה של יצירת מגרעות אופקיות למחיצות בארוניות. חוץ מזה, לא משתמש בו לעיגול או עיצוב פינות - את זה אני משאיר לכלים הידניים שלי.

איפה קונים?

לצערי, מבחינת מכונות, המצב בארץ לנגר החובב הוא לא מזהיר. אני עוד מקווה ליום בו יקום יבואן שיבין את הצורך של נגרים חובבים כאן במכונות טובות, לא סיניות, לא ענקיות, במחירים טובים. חוסר בספקים שמביאים מכונות קטנות וידידותיות, ושוק יד שניה קטן ומצומצם יחסית, יוצר מצב בו צריך או לשים המון כסף על מכונה טובה, או לחכות בסבלנות להזדמנות יד שניה, או לעשות טעות ולקנות מכונות זולות במחירים מפתים כדי להצטער על זה אחר כך. אז קחו את הזמן, תחפשו מציאות טובות בפייסבוק או יד 2 ותעשו רכישה מושכלת.

 

אישית, חצי מהמכונות שלי רכשתי לאורך הזמן ביד 2 ופייסבוק מארקטפלייס. את המקצוע החשמלי הגדול שלי הבאתי חדש של חברת Hammer, יש יבואן בארץ. כנ"ל לגבי מסור הסרט של חברת SCM, ומסור השולחן של חברת Harvey. דברו איתי בכיף בוואטסאפ אם אתם צריכים להתייעץ קצת.

 

יאללה, תתחילו לעבוד בעץ! ואולי נתראה יום אחד במסע שלכם.

בהצלחה,

רפאל.

נ.ב. אם מצאתם את הכתבה הזאת מועילה ואתם רוצים לבוא לעבוד וללמוד אצלי בסטודיו, צרו איתי קשר כאן בוואטסאפ.

bottom of page